درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:50:3 FA | AR | PS | EN
سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            






تاریخ نشر: 1395/10/16 - 10:36:2
تعداد بازدید: 1351
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا حزب جمعیت اسلامی افغانستان پراکنده خواهد شد؟!
آیا حزب جمعیت اسلامی افغانستان پراکنده خواهد شد؟!

یکی از نقشه‏های شوم برای مهار قدرت زیاد حزب جمعیت، تلاش در راه دامن زدن به اختلافات درون حزبی میباشد که اینک نیز به شدت آن افزوده شده است. اکنون باید به انتظار نشست که آیا دسیسه مخالفان حزب جمعیت پیروز میشود و آنان به اهداف خود میرسند؟ و یا اینکه، اعضا به خصوص اشخاص شناخته شده‌ای حزب جمعیت با هوشیاری و از خودگذری، دسیسه مخالفان شان را خنثی میکنند؟!


این روزها بزرگترین، فراگیرترین، موفقترین و محبوبترین حزب تاریخ افغانستان حال و روز خوشی ندارد.

بعد از تشکیل دولت وحدت ملی و تقسیم حکومت بین اشرف غنی و عبداله عبداله، به عنوان کاندید حزب جمعیت و احزاب متحدش، با وجود گذشت بیش از دوسال از عمر حکومت ائتلافی اختلافات سیاسی بین دو نیمه قدرت دولت همچنان ادامه داشت. این تنش‌ها از سالگرد دوسالگی حکومت وحدت ملی به اوج خود رسید. به نظر می‌رسد که اختلاف‌های اصلی بر پنج موضوع است: استخدام‌های دولتی، تقسیم قدرت، اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری لویه جرگه تغییر قانون اساسی و توزیع شناسنامه‌های الکترونیک. البته موج جدید اختلاف‌ها با انتصاب یوسف نورستانی رئیس پیشین کمیسیون انتخابات از جانب اشرف غنی به سفارت اسپانیا و مخالفت صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و از حامیان عبداله آغاز شد. تیم عبداله به هیچ وجه قبول ندارد که نورستانی سفیر شود. نورستانی مسئول تقلب گسترده و سازمان‌دهی شده در انتخابات ۱۳۹۳ در جامعه شناخته میشود. در ادامه این کشمکش‌ها در ماه سنبله با انتقاد داکتر عبداله از عملی نشدن توافقنامه و متهم نمودن داکتر اشرف غنی به بیحوصلگی، اختلافات دو طرف به اوج خود رسید؛ اما پس از آن جلساتی بین اشرف غنی و عبداله برگزار شد. هم حزبی‌های داکتر عبداله معتقدند که رئیس اجرائیه نتوانسته است در مذاکرات موفق باشد و سهم حزب جمعیت و متحدانش را از جانب مقابل بدست بیاورد. این عده عبداله عبداله را به ضعف در مقابل اشرف غنی متهم میکنند. البته مثال‌های را نیز در ناکام بودن عبداله عبداله میآورند: عدم تقسیم متوازن قدرت، مثلا انتصاب نادر نادری به جای احمد مشاهد، از اعضای حزب جمعیت اسلامی به ریاست کمیسیون اصلاحات اداری، عدم برگزاری لویه جرگه و عدم توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی و...

به همین دلایل بود که حزب جمعیت تصمیم گرفت تا باب مذاکرات و مطالبه حقوق حزب جمعیت و متحدینش را به استاد عطامحمد نور واگذار نماید؛ لذا مذاکراتی بین رئیس جمهور و سرپرست ولایت بلخ برگزار شد. جدای از نتایج مذاکرات که تا کنون کاملا پوشیده است، وزنه‌ای عطامحمد نور در نزد رئیس جمهور سنگینتر از عبداله عبداله به نظر میرسد. سفر اشرف غنی به ولایت تحت حاکمیت عطامحمدنور و برخوردها و سخنان بیان شده رئیس جمهور در ولایت بلخ حکایت از این موضوع دارد. اما اکنون در داخل حزب جمعیت سروصداهای بر علیه تحرکات اخیر استاد عطامحمدنور به گوش میرسد، میتوان گفت سروصداها حتی به نشست‌های شبانه تبدیل شده و عده‌ای رسما علیه رئیس اجرایی حزب جمعیت موضع میگیرند.

این روزها با دسیسه‌های عده‌ای از اشخاص کج اندیش، میرود تا در درون حزب بزرگ جمعیت اسلامی که نه متعلق به تاجیکان و یا یک مذهب و قوم، بلکه با رفتار و کرداری که استاد شهید ربانی و شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور از خود برجا گذاشته بودند، حزب جمعیت متعلق به اهل سنت و شیعه و تمام اقوام افغانستان است؛ اختلافات و تفرقه ایجاد کنند.

البته متأسفانه بعد از شهادت استاد، عده‌ای خودشان را وارث جمعیت و اختیاردار عام و تام حزب میدانند. اینان تصور میکنند که حزب جمعیت به مثابه یک مِلک و یا شیئی است که بخشی از سهام آن به این عده به میراث رسیده باشد! در حالی که یک حزب سیاسی ریشه دار و بزرگی مثل جمعیت را نه میتوان متعلق به شخص و یا اشخاصی خاصی دانست و نه هم مربوط به یک یا دو ولایت خاص. حزب جمعیت نه از یک خانواده است و نه هم مربوط به ولایت خاصی میشود که عده‌ای بنشینند و پیرامون آیندۀ حزب جمعیت، جلسه دایر کنند!

حزب جمعیت دارای اساسنامه، تشکیلات و قوانینی است که با اجرای آن هرگونه بن بست حل میشود، البته بماند که متأسفانه با سهل انگاری هنوز کنگره حزب را برای برگزیدن ریاست حزب تشکیل نداده اند. اما اکنون وقت آن است که سروسامانی به این حزب بزرگ داده شود. بهتر این خواهد بود تا آن عده‌ای که از آدرس حزب، فقط به دنبال رسیدن به قدرت و لقمه نانی هستند، جای خودشان را به جوانانی بدهند که با انرژی و عقیدۀ پاک، جا پای شهدای این حزب گذاشته اند. جوانانی که در سرما و گرما از بزرگان شان اطاعت کردند و با وجود تحصیلات وتوانایی‌های زیاد، اما بیتوجهی کسانی که با پشتیبانی این جوانان به کرسی‌های دولتی تکیه زدند، هنوز هم از طریق همین حزب به اسلام و کشور خدمت میکنند؛ جوانانی که از جیب شخصی شان مایه میگذارند و در سخت ترین شرایط و باوجود بدترین مشکلات به داد بزرگان حزب رسیده اند، اکنون باید به اینان میدان داده شود.

هم چنین اعضای حزب جمعیت باید بدانند که موفقیت آنان بستگی به اتحاد و برادری اعضای حزب دارد. این یک اصل است که باید همیشه در ذهن‌ها باشد، هر اجتماع، حزب، گروه و یا تشکیلاتی برای ادامه حیات خودش اولین و ضروری ترین نیازشان حفظ وحدت اعضا به خصوص اشخاص تصمیم گیرندۀ آن جمع میباشد.

به هر حال، تفرقه و جدایی اعضای حزبی چون جمعیت اسلامی، زیان‏های فراوانی برای مردم و کُل کشور دارد. مخالفان عزت و قدرت حزب جمعیت همواره در صدد ایجاد اختلاف و جدایی بین اعضای حزب بوده‏اند؛ و یکی از نقشه‏های شوم برای مهار قدرت زیاد حزب جمعیت، تلاش در راه دامن زدن به اختلافات درون حزبی میباشد که اینک نیز به شدت آن افزوده شده است. اکنون باید به انتظار نشست که آیا دسیسه مخالفان حزب جمعیت پیروز میشود و آنان به اهداف خود میرسند؟ و یا اینکه، اعضا به خصوص اشخاص شناخته شده‌ای حزب جمعیت با هوشیاری و از خودگذری، دسیسه مخالفان را خنثی میکنند؟!

نویسنده: جواد سروری

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/4957


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.